TROLLHÄTTANS FÄLTRITTKLUBB

Historia – Trollhättans fältrittklubb

Trollhättans Fältrittklubb 40 år 1968 – 2008. TFRK:s historia via tidningsurklipp ur TTELA och dess föregångare (publ med tillstånd). Sammanställning av artiklar ur Göran Brandströms arkiv TFRKs ordförande 1970- 1987. Kompendium TFRKs historia (pdf)

September 1968
Nu har ännu en ridklubb star­tats, i närheten av Trollhättan. Trollhättans Fältrittklubb heter den och den håller till på Ängens Gård, där staden har ställt mark och stall till förfogande. Klubben har för närvarande ett sjuttiotal medlemmar varav drygt tjugo vuxna.

1971
Ängens Gård i Trollhättan paradis för rid-entusiaster. Åker man vägen förbi Edsäter, så ser man från vägen ett stort rödmålat stall. På fältet bredvid går närmare tio hästar och betar.Har man tur så kan man också få se när någon ryttare
skickligt driver en häst över de hopphinder som är uppställda alldeles intill.

Oktober 1971

Handikappade från Dalsland hos Trollhättans Fältrittklubb. Sekreteraren i Trollhättans Fältrittklubb Assar Lissborg till vänster såg till att de handikappade satt stadigt i sadeln. Instruktören Yvonne Eriksson håller hästen.

Februari 1976
Efter åtta års väntan. Trollhättans Fältrittklubb får sitt
efterlängtade ridhus.

November 1978
Kostnadsramarna höll. Nu kan man träna inomhus året runt. På lördagen invigdes det nya ridhuset på Ängens gård i Trollhättan av fritids­ nämndens ordf. Göran Wiking. Ridhuset har kostat
kommunen 800.00 kr. Pådrivande för genomförandet av ridhus­ projektet har Trollhättans Fältrittklubb varit, som kunde fira sitt tio års jubileum med ett nytt ridhus. Genom ridhuset har säkerheten ökat för ryttare och hästar, hävdar fältrittklubbens ordf. Göran Brandström. Dessutom kan man träna inomhus året runt och utöka sin verksamhet. Bygget har hållit sig inom kostnadsramarna, vilket inneburit att klubbens medlemmar fått hjälpa till med arbete för att hålla kostnaderna nere.

September 1983
Fältrittklubben gläds åt nyanställd tränare.Fem år efter tillkomsten av ridhuset har nu Trollhättans
Fältrittklubb anställt en riktig tränare. Mats Persson är 31 år och kommer
närmast från Katrineholm, där han har arbetat som ridinstruktör. Mats är nu
halvtids anställd men ska under januari ta över sysslan på heltid.

Oktober 1983
Femtonåring med många hästkrafter. Veteranerna i klubben bredvid hästen Barcarole, från vänster Göran Brandström, Ylva Söderström, Stig Olsson och Bengt Holmgren. Foto: Roger
Lärk.

15 år är kort tid för en förening, men i Trollhättans Fältrittklubb (TFRK) galopperar man som bekant fram. Inte bara på hästar alltså utan i framsteg i verksamheten. Man har nu 400 medlemmar (20 i starten), ridhus, stallar, får inom kort stort ridhus för ponnies, har fått egen
ridlärare på heltid, från nyåret en halvtidstjänst på den administrativa sidan. Närmaste planer är en fälttävlanbana vid Brandsbo. Men bakom allt det uppnådda nu ligger massvis med frivilligt arbete och tid och många eldsjälar i aktion för att göra ridsporten allmän och få bort stämpeln av snobbsport.

Juni 1986
Vattenhindret var värst när fälttävlansbanan invigdes.Trollhättans Fältrittklubb begåvade Sverige under helgen med
en ny fälttävlansbana. Den första och historiska tävlingen förtjänar
benämningen perfekt arrangemang med god hjälp av väder och hästar. När
fritidsnämndens ordförande Gert­Inge Andersson klippte av bandet och förklarade
banan för öppnad möttes de ansvariga i TFRK av hjärtliga applåder från aktiva
och publiken.

Oktober 2001
En ny parkering står redan färdig på Ängens Gård och mer är på gång. Till våren invigs den nya uteridbanan och TFRKs ordförande Tony Karlsson har ytterligare visioner för framtiden. Ny parkering, ny ridbana och nästa år startar bygget av nytt klubbhus. Det händer en hel del på TFRK:s anläggning Ängens gård och till viss del bekostar klubben själva byggena, och tar även hjälp av personlig sponsring.

Oktober 2005
Ridhuset invigt under pompa och ståt. Med Invigningstal av Trollhättans kommunalråd Gert-Inge Andersson. Invigdes lgår officiellt Trollhättan Fältrittklubbs nya ridhus vid Ängens gård. En 300-hövdad publik fick vara med om ett varierat program där TFRK:s olika sektioner visade upp
sig. Det blev en pampig invigning av det nya ridhuset vid Ängens Gård, TFRK hade bjudit in småländska husarer från Eksjö som med en fanfar såg till att det nya ridhuset blev invigt kommunalrådet Gert-Inge Andersson (till vänster) och Trollhättan Fältrittklubbs ordförande Tony Karlsson blickar glatt mot det nya ridhuset.